Monday, May 24, 2010

Mendekatkan diri kepada ALlah..Satu Penyelesaian..

Dalam kesibukan waktu yang begitu padat dengan urusan duniawi yang tidak pernah selesai... hati ini terpanggil untuk menyelami kehidupan masa silamku bersama abah dan emak tercinta...Pada waktu itu ..tenaga mereka begitu kuat. Emak..yang tidak boleh melihat sepah sentiasa memaksa diri untuk berkemas...Bukan sahaja dirumah sendiri malah bila menziarahi anak-anak juga sikapnya begitu. Apabila ku kembali dari sekolah ..bukan sahaja didalam rumah malah disekeliling rumah...kesemuanya kemas dan bersih. Rumput dicabut..sampah dibakar..Rumput-rumput dan longkang semuanya bersih. Abah pula tidak ketinggalan dalam aktiviti pembersihan itu.
Sementara emak mertuaku juga begitu... perbezaannya ialah beliau lebih kepada kebun dari aktiviti didalam rumah. Apa-apa pun mereka semua bagi ku begitu gigih menjalani kehidupan ini .....
Tetapi kini...semua itu telah berlalu. Abah kini begitu uzur. Mata sudah mula kabur. Badannya begitu lemah dan ingatannya sejak akhir2 ini agak terjejas. Semuanya ini adalah kemungkinan berpunca dari serangan penyakit darah tinggi dan demam yang berlarutan. Emak pula sudah tidak sekuat dulu. Namun begitu hanya kekuatan hati sahaja yang mendorong beliau melakukan kerja-kerja rumah saban hari. Bersyukurku kehadrat Ilahi kerana adik perempuan, Zam dan Suaminya Md Shah serta anak-anaknya duduk berdekatan. Dapat juga mereka menjenguk emak dan abah. Adik beradik lain jauh-jauh. Namun aku berbangga dengan Abang Long, Hisham, syukur dan Ela yang sering balik menziarahi emak dan abah setiap hujung minggu.
Tetapi hari ini..ujian Allah pada setiap hambanya tak pernah lekang. ALlah menyayangi..... Emak mertuaku yang dulunya terkenal dengan kepantasannya dan kekuatan dalam mengendalikan kerja-kerja kini menghidapi sakit dibahagian tulang belakangnya. Pergerakannya amat terbatas... Esok 25.5.2010 beliau akan dibawa ke hospital pakar untuk meneruskan pengubatan matanya yang dikenalpasti mengalami bengkak diRetina. Belum pun pulih sepenuhnya..kini penyakit baru pula mengundang.
Begitulah hakikat kehidupan ini...setiap saat memerlukan pengobanan dan setiap saat juga merupakan perjuangan. Teringat aku akan Firman ALlah yang bermaksud; `Tidak ku biarkan mereka mengatakan mereka beriman sekiranya mereka tidak diuji'..Inilah satu hakikat proses keimanan yang kita kena lalui. Tidak ada manusia yang hendak penyakit datang...dan tiada insan yang menafikan kemerdekaan dan kebahagiaan..tetapi sunatullah hidup ini penuh dengan perjuangan. Semakin besar pengorbanan kita semakin mudah untuk kita memasuki syurga Allah..kerana ia adalah tiket untuk kita menempah syurga itu.
Namun sebagai insan dan anak yang mengharapkan keredhaan ALlah dan ibu bapa akan ku harungi segala mehnah kehidupan ini dengan penuh keikhlasan. Hari ini hari mereka..kerana tidak lama kemudian waktu ku akan sampai jua... Akan ku ambil dan rebut peluang ini untuk berbakti kepada mereka selagi hayat masih ada dan selagi ALlah masih memberikan kudrat untukku. Sesunguhnya segala-galanya datang daripada ALlah dan kepada Allahlah kita memohon pertolongan. Hanya dengan mendekatkan diri kepada ALlahlah sahaja segala permasaalahan akan selesai. Permasaalahan adalah lahir daripada Kondusi HATI . Jika HATI itu redha...maka permasaalahan tidak akan menjadi PERMASAALAHAN yang BESAR...malah hadapai segala-galanya dengan penuh KESABARAN, TAWADHUK dan REDHA.

1 comment:

  1. Semoga banyak bersabar dan berdoa dengan akhir ayat surah Al Baqarah, Allah Maha Adil menguji hambaNya dengan apa yang tertanggung oleh hambaNya dan sudah tentu hamba yang teruji akan meningkat ketaqwaannya

    ReplyDelete